KAWALAN
INFEKSI
Kawalan infeksi adalah sangat penting
dalam menghalang penyebaran penyakit dari seorang pesakit ke pesakit yang lain.
Oleh yang demikian, kami akan sentiasa memastikan kawalan infeksi klinik ini
dijaga dengan cara yang rapi melalui cara-cara
yang berikut:
-
Membasuh dan merendam peralatan perubatan ke dalam larutan
disinfeksi (disinfectant solution) sebelum ia dihantar untuk sterilization.
-
Ke semua peralatan guna buang (disposable items) yang telah
digunakan akan dibuang ke dalam tong sampah bio hazard yang disediakan.
-
Peralatan tajam seperti pisau/blade atau jarum akan dibuang
ke dalam sharp bin yang disediakan.
-
Segala sisa buangan klinikal iaitu barangan tajam serta hasil
peralatan guna buang yang dibuang melalui tong sampah bio hazard, akan dikutip
oleh pihak pembersih klinikal setiap bulan, yang seterusnya akan menghantar
sisa-sisa tersebut untuk pembakaran (incineration).
-
Klinik ini mengamalkan 7 langkah kebersihan tangan (7 stages
of hand hygiene) untuk memastikan kawalan infeksi.
-
Klinik ini menyediakan kemudahan pencucian tangan yang
mencukupi untuk pengamal perubatan dan juga pesakit.
KEIZINAN
(CONSENT)
Keizinan (consent) untuk menjalani
rawatan perubatan akan diambil daripada pesakit dewasa berumur 18 tahun ke
atas. Manakala, keizinan menjalankan rawatan perubatan bagi pesakit di bawah 18
tahun akan ditandatangani oleh ibubapa/penjaga pesakit tersebut.
PROSEDUR
UMUM
Aspirasi
kami ialah untuk menjadi sebuah klinik yang terkenal dengan khidmat perubatan
yang cekap dan cepat, selesa dan mesra pelanggan serta selamat. Kami komited
kearah matlamat ini dengan kerjasama semua kakitangan yang bekerja secara
“teamwork”.
1.
HARGA RAWATAN
a.
Pesakit boleh mendapatkan anggaran harga/bayaran rawatan
perubatan daripada kaunter atau doktor yang bertugas.
b.
Harga rawatan yang umum akan dipaparkan di papan pengumuman
klinik.
c.
Pesakit boleh mendapatkan maklumat terperinci mengenai bil
rawatan berkenaan dengan rawatan perubatan yang telah dijalankan di kaunter
klinik.
2.
TEMUJANJI
a.
Kami mengharapkan pesakit yang mempunyai temujanji di klinik
ini dapat hadir 15 minit lebih awal daripada masa temujanji yang telah
ditetapkan.
b.
Sekiranya terdapat perubahan/pembatalan temujanji, pesakit
akan dimaklumkan sekurang-kurangnya satu hari sebelum tarikh temujanji
tersebut.
c.
Kami mengharapkan pesakit dapat memaklumkan kepada klinik
sekurang-kurangnya 1-2 hari sebelum tarikh temujanji sekiranya pesakit ingin
melakukan sebarang perubahan/pembatalan temujanji.
3.
RUJUKAN PESAKIT
a.
Rujukan pesakit ke hospital (kerajaan / swasta) akan
dilakukan sekiranya terdapat sebarang masalah yang memerlukan perhatian khusus
atau rawatan Pakar daripada unit-unit perubatan yang tertentu.
4.
REKOD PESAKIT
a.
Sebarang rekod rawatan dan maklumat pesakit dirahsiakan
kecuali dalam hal rujukan luar.
HAK PESAKIT
1.
Pesakit akan dimaklumkan mengenai masalah dan keadaan
kesihatan yang dialaminya dan segala pilihan rawatan yang boleh dilakukan
termasuklah kos/harga rawatan tersebut.
2.
Pesakit perlu dirawat dengan sopan dan rasa hormat.
3.
Pesakit digalakkan untuk bertanya tentang sebarang rawatan
perubatan yang ingin dilakukan termasuklah kos/harga rawatan semasa mendaftar
di kaunter klinik.
4.
Pesakit yang mengalami masalah kesihatan yang serius dan
tenat (kes kecemasan) akan diutamakan dahulu (triage).
KHIDMAT
FARMASI
1.
Semua ubatan untuk pesakit hanya boleh ditulis/dipesan oleh
doktor perubatan yang berdaftar sahaja.
2.
Semua ubatan untuk pesakit hanya boleh diberi kepada pesakit selepas
ditulis/dipesan oleh doktor perubatan yang berdaftar sahaja.
ADUAN DAN
PENAMBAHBAIKAN
Kami mengalu-alukan sebarang aduan,
cadangan dan respon daripada pesakit yang telah berdaftar dan menjalani rawatan
perubatan di klinik kami. Sebarang aduan atau respon boleh dilakukan menerusi
borang cadangan (peti cadangan), telefon, fax dan e-mel. Kami akan memberi
maklum balas dalam masa 2 minggu bergantung kepada kesibukan klinik.
ADUAN/CADANGAN
KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG
ADUAN/CADANGAN DARI PIHAK TUAN/PUAN MELALUI:
PETI CADANGAN YANG DISEDIAKAN
@
MENGHUBUNGI KAMI MELALUI
TEL: 03-78322735/018 3795073
E mail: kliniknovamedik@gmail.com
ADUAN PIHAK TUAN/PUAN AKAN DIBERI
MAKLUM BALAS DALAM MASA 14 HARI.
TERIMA KASIH
No comments:
Post a Comment