Novamedik

Novamedik

Sunday, 2 March 2014

POLISI KLINIK NOVAMEDIK


KAWALAN INFEKSI
Kawalan infeksi adalah sangat penting dalam menghalang penyebaran penyakit dari seorang pesakit ke pesakit yang lain. Oleh yang demikian, kami akan sentiasa memastikan kawalan infeksi klinik ini dijaga dengan cara yang rapi melalui cara-cara  yang berikut:
-          Membasuh dan merendam peralatan perubatan ke dalam larutan disinfeksi (disinfectant solution) sebelum ia dihantar untuk sterilization.
-          Ke semua peralatan guna buang (disposable items) yang telah digunakan akan dibuang ke dalam tong sampah bio hazard yang disediakan.
-          Peralatan tajam seperti pisau/blade atau jarum akan dibuang ke dalam sharp bin yang disediakan.
-          Segala sisa buangan klinikal iaitu barangan tajam serta hasil peralatan guna buang yang dibuang melalui tong sampah bio hazard, akan dikutip oleh pihak pembersih klinikal setiap bulan, yang seterusnya akan menghantar sisa-sisa tersebut untuk pembakaran (incineration).
-          Klinik ini mengamalkan 7 langkah kebersihan tangan (7 stages of hand hygiene) untuk memastikan kawalan infeksi.
-          Klinik ini menyediakan kemudahan pencucian tangan yang mencukupi untuk pengamal perubatan dan juga pesakit.

KEIZINAN (CONSENT)
Keizinan (consent) untuk menjalani rawatan perubatan akan diambil daripada pesakit dewasa berumur 18 tahun ke atas. Manakala, keizinan menjalankan rawatan perubatan bagi pesakit di bawah 18 tahun akan ditandatangani oleh ibubapa/penjaga pesakit tersebut.

PROSEDUR UMUM
Aspirasi kami ialah untuk menjadi sebuah klinik yang terkenal dengan khidmat perubatan yang cekap dan cepat, selesa dan mesra pelanggan serta selamat. Kami komited kearah matlamat ini dengan kerjasama semua kakitangan yang bekerja secara “teamwork”.
1.       HARGA RAWATAN
a.      Pesakit boleh mendapatkan anggaran harga/bayaran rawatan perubatan daripada kaunter atau doktor yang bertugas.
b.      Harga rawatan yang umum akan dipaparkan di papan pengumuman klinik.
c.       Pesakit boleh mendapatkan maklumat terperinci mengenai bil rawatan berkenaan dengan rawatan perubatan yang telah dijalankan di kaunter klinik.

2.       TEMUJANJI
a.      Kami mengharapkan pesakit yang mempunyai temujanji di klinik ini dapat hadir 15 minit lebih awal daripada masa temujanji yang telah ditetapkan.
b.      Sekiranya terdapat perubahan/pembatalan temujanji, pesakit akan dimaklumkan sekurang-kurangnya satu hari sebelum tarikh temujanji tersebut.
c.       Kami mengharapkan pesakit dapat memaklumkan kepada klinik sekurang-kurangnya 1-2 hari sebelum tarikh temujanji sekiranya pesakit ingin melakukan sebarang perubahan/pembatalan temujanji.

3.       RUJUKAN PESAKIT
a.      Rujukan pesakit ke hospital (kerajaan / swasta) akan dilakukan sekiranya terdapat sebarang masalah yang memerlukan perhatian khusus atau rawatan Pakar daripada unit-unit perubatan yang tertentu.

4.       REKOD PESAKIT
a.      Sebarang rekod rawatan dan maklumat pesakit dirahsiakan kecuali dalam hal rujukan luar.



HAK PESAKIT
1.      Pesakit akan dimaklumkan mengenai masalah dan keadaan kesihatan yang dialaminya dan segala pilihan rawatan yang boleh dilakukan termasuklah kos/harga rawatan tersebut.
2.      Pesakit perlu dirawat dengan sopan dan rasa hormat.
3.      Pesakit digalakkan untuk bertanya tentang sebarang rawatan perubatan yang ingin dilakukan termasuklah kos/harga rawatan semasa mendaftar di kaunter klinik.
4.      Pesakit yang mengalami masalah kesihatan yang serius dan tenat (kes kecemasan) akan diutamakan dahulu (triage).

KHIDMAT FARMASI
1.      Semua ubatan untuk pesakit hanya boleh ditulis/dipesan oleh doktor perubatan yang berdaftar sahaja.
2.      Semua ubatan untuk pesakit hanya boleh diberi kepada pesakit selepas ditulis/dipesan oleh doktor perubatan yang berdaftar sahaja.

ADUAN DAN PENAMBAHBAIKAN
Kami mengalu-alukan sebarang aduan, cadangan dan respon daripada pesakit yang telah berdaftar dan menjalani rawatan perubatan di klinik kami. Sebarang aduan atau respon boleh dilakukan menerusi borang cadangan (peti cadangan), telefon, fax dan e-mel. Kami akan memberi maklum balas dalam masa 2 minggu bergantung kepada kesibukan klinik.






ADUAN/CADANGAN
KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG ADUAN/CADANGAN DARI PIHAK TUAN/PUAN MELALUI:
PETI CADANGAN YANG DISEDIAKAN
@
MENGHUBUNGI KAMI MELALUI
TEL: 03-78322735/018 3795073

ADUAN PIHAK TUAN/PUAN AKAN DIBERI MAKLUM BALAS DALAM MASA 14 HARI.
TERIMA KASIH

No comments:

Post a Comment